יום שלישי, 23 באוגוסט 2016

רוזה לוקסמבורג המהפכנית 1871-1919



רוֹזה לוקסמבורג, נולדה בתחילת מרץ 1871 בעיירה זמושץ' בפולין, למשפחה יהודית משכילה. אמה הייתה משכילה, ואביה היה סוחר עצים. השפות שדוברו בביתה היו גרמנית ופולנית, ורוזה הצעירה למדה גם רוסית. בביתה נקראה ספרות יפה, ונערכו דיונים על ענייני העולם והשעה.
משפחתה עברה לוורשה, בהיותה בת 5, אז פיתחה מחלה ב-ירכיה אשר גרמה לה לצליעה קשה כל ימי חייה.
בשנת 1887 סיימה את בית הספר התיכון, ובשלב זה כבר החלה להיות מעורבת בתנועות מהפכניות. כעבור שנתיים נאלצה להימלט לשווייץ על מנת להימנע ממאסר.
רוזה למדה באוניברסיטת ציריך, וקיבלה תואר דוקטור במדע המדינה. בציריך פגשה את המהפכן לאו יוגיכס (Leo Jogiches), והתפתחה ביניהם מערכת יחסים אישית ואינטלקטואלית, שהייתה בעלת השפעה על חייה. השניים התנגדו ללאומנות של המפלגה הסוציאליסטית הפולנית PPS, וייסדו ביחד בשנת 1893 את העיתון "מטרת הפועלים". היא הביעה בעיתון את דעתה לגבי המהפכה בפולין וטענה שהיא אפשרית רק אם תתחולל מהפכה כזו גם בארצות השכנות: גרמניה, אוסטריה ורוסיה. כי המאבק בקפיטליזם חשוב יותר מן המאבק הפולני לעצמאות לאומית. בניגוד ל-לנין, היא שללה את הזכות להגדרה עצמית של הלאומים.
בשנת 1897, נישאה לסוציאליסט הגרמני גוסטב ליבק, על מנת להשיג אזרחות גרמנית, ולפעול במסגרת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה. נישואים אלו היו למטרה זו בלבד, השניים לא קיימו חיי משפחה בפועל.

רוזה הייתה מהפכנית יהודייה פולנייה-גרמנייה, ותיאורטיקנית מרקסיסטית פמיניסטית. נרצחה בידי אנשי פרייקור (שם כולל למספר מיליציות "הגדודים החופשיים" בעלות צביון ימני קיצוני, שפעלו בגרמניה, פולין ובמדינות הבלטיות לאחר מלחמת העולם הראשונה) לאחר כישלון מרד הספרטקיסטית, מרד קומוניסטי בהנהגתה. מתה באמצע ינואר 1919.
בשנת 2016 מלאו 97 שנה להירצחה של המהפכנית רוזה לוקסמבורג.
בכל מקום בו היא חיה - בפולין בה נולדה, שווייץ בה גלתה, גרמניה בה חיה, פעלה ונרצחה היא התמידה בפעילותה המהפכנית.
היא שלטה בשפות: פולנית, יידיש, רוסית, גרמנית וצרפתית.
רוזה עסקה במגוון עבודות: בהוראה, בעיתונות ובתרגום.

הוגת דעות מהפכנית
בשנת 1903, הייתה מראשי הדוברים בוויכוח שבין אדוארד ברנשטיין ואוגוסט בבל על נושא ה"רוויזיוניזם". ברקע הדברים היה ניצחון אלקטורלי של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית שהעניק לה כ-3 מיליוני קולות ו-81 מושבים ברייכסטאג. ברנשטיין ואנשי קבוצתו הרוויזיוניסטים, ראו בכך הזדמנות לקחת חלק בשלטון ולקבל משרות המגיעות להם מכוח ההישג בבחירות, כגון: סגנות נשיאות הבית. אוגוסט בבל ורוזה, ועמה קרל ליבקנכט ראו בכך שיתוף פעולה עם הגורמים הבורגניים שאותם הם רוצים לחסל, ובגידה במשנתו של קרל מרקס.
רוזה לוקסמבורג האמינה במהפכה, ולא בהשתלבות שקטה במשטר, אשר לדעתה, תחניק את הגורמים המהפכניים במעמד הפועלים.
לאחר שפרצה מהפכת 1905 ברוסיה היא שבה לוורשה והשתתפה בהתקוממות שפרצה בפולין. היא נעצרה, ולאחר ששוחררה מהכלא הוטל עליה צו ריתוק בפינלנד.
משנת 1906, חיה רוזה בגרמניה ופעלה במסגרת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. לצידו של קרל ליבקנכט היא התנגדה למלחמת העולם הראשונה.
לאחר שסולקה מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית בשל התנגדותה הנחרצת למלחמה, היא נמנתה עם מייסדי הליגה הספרטקיסטית ממנה מאוחר יותר צמחה המפלגה הקומוניסטית הגרמנית. היא ניסחה את מצעה ועמדה בראש הביטאון של - הדגל האדום.
בפברואר 1914, בבית המשפט בפרנקפורט, היא הצהירה - "המלחמות הן תופעה ריאקציונית וברברית, בלתי מוסרית בעליל והיא נוגדת את האינטרסים של העם". שנה לאחר מכן, ב-פברואר 1915 היא נעצרה.
בפברואר 1916, היא שוחררה מהמעצר, אך נעצרה שוב ביולי אותה שנה.
כאמור, היא התנגדה למלחמת העולם הראשונה, וחזתה את התמוטטות גרמניה והאימפריה האוסטרו-הונגרית. עם פרוץ המלחמה, ייסדה ביחד עם ליבקנכט את "הליגה הספרטקיסטית", בתחילה כחלק מן המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ולאחר מכן כמפלגה נפרדת. ארגון זה היה בסיס למפלגה הקומוניסטית של גרמניה. על רקע זה נעצרה, ביחד עם ליבקנכט, ובסוף יוני 1916 נידונה לשנתיים מאסר. בכלא המשיכה לכתוב ולהיות מעורבת בענייני השעה, והביעה תמיכה ב-לנין ובמהפכה הבולשביקית; אם כי בקרה את דרכם בכמה עניינים.
רוזה התנגדה לאלימות כל ימי חייה, ויצאה כנגד אלימות המהפכה הבולשביקית כנגד מתנגדיה, וזאת על בסיס מאמר שכתבה בשנת 1911 שנקרא "אוטופיית השלום". עם זאת, היא ביקרה את הפשרנות של הסוציאל-דמוקרטים בארצה אף יותר מאשר ביקרה את לנין.

בשנת 1917, כאשר פרצה המהפכה ברוסיה רוזה פרסמה את החיבור "המפכה הרוסית", בו היא הביעה את תמיכתה במהפכה ובבולשביקים; היא הוקיעה את האופורטוניזם של מנהיגי הסוציאל-דמוקרטיה בגרמניה (אדוארד ברנשטיין ו-קרל קאוטסקי) ואת המנשביקים הרוסיים שתמכו במלחמה האימפריאליסטית. היא ברכה את המפלגה הבולשביקית אותה הגדירה "כוח מניע", ולזכותה ההיסטורית, היא ציינה, "יש לזקוף את העובדה שהיא נקטה בטקטיקה היחידה שיכלה להציל את הדמוקרטיה ולקדם את המהפכה". טקטיקה זו התגלמה בסיסמא: "כל השלטון להמוני הפועלים והאיכרים, כל השלטון לסובייטים".
לדעתה, הסוציאליזם ישים קץ לאי-השוויון בין בני אדם, לניצול בידי אדם, לדיכוי של עם אחד בידי עם אחר; הוא ישחרר את האישה משעבודה בידי הגבר; הסוציאליזם לא יסבול רדיפות דתיות ולא רדיפות בגין דעות והשקפות עולם.
רוזה חשבה שקיים קשר הדוק בין סוציאליזם ודמוקרטיה. היא גרסה: "מי שרוצה בחיזוקה של הדמוקרטיה חייב באותה מידה לרצות בחיזוקה של התנועה הסוציאליסטית ולא בהחלשתה. מי שמוותר על המאבק למען הסוציאליזם מוותר גם על תנועת הפועלים ועל הדמוקרטיה".
להערכתה, הרפורמיזם מוביל לוויתור על יעד הסוציאליזם.
לדעתה, מי שמצדד ברפורמות לגאליות ואינו נאבק על תפיסת השלטון הפוליטי והמהפכה הסוציאלית, בפועל הוא אינו בוחר בדרך השלווה, הבטוחה יותר והאיטית יותר שמובילה למטרה - הסוציאליזם, אלא היא מובילה למטרה שונה. בדרך זו, במקום לכונן חברה חדשה, הוא מבצע שינויים שטחיים בחברה הישנה, אינו מחסל את העבודה השכירה, אלא הוא מגדיל או מקטין את דרגת הניצול.
במשך הזמן, רוזה לא הסתירה את עמדתה הביקורתית כלפי הנהגת המפלגה הבולשביקית ברוסיה בשלושה עניינים: חלוקת הקרקעות לאיכרים, מימוש עיקרון זכות ההגדרה העצמית של העמים, פיזור האסיפה המכוננת ברוסיה. היא סברה, כי חלוקת הקרקע תגרום ליצירת שכבה של בעלי קרקעות קטנים שיגלו עוינות לסוציאליזם ולביתורה של רוסיה; סיסמת זכות העמים להגדרה העצמית תשמש את הבורגנות הלאומית במדינות השונות אמצעי לניהול מדיניות אנטי-מהפכנית; בבקרה את החלטתם של הבולשביקים לפזר את האסיפה המכוננת, היא הביעה את התנגדותה לחנק הדמוקרטיה הפוליטית בידיהם.
רוזה סברה, שהדיקטטורה הסוציאליסטית לא צריכה להירתע מלנקוט בצעדים הדרושים כדי להגן על האינטרסים של הרוב. אך להערכתה, השלטון הלניניסטי היה אמנם דיקטטורה, אך לא דיקטטורה של הפרולטריון, אלא של קומץ פוליטיקאים. כלומר, דיקטטורה במובן הבורגני שלה.
רוזה צידדה "בדמוקרטיה הרחבה ביותר והבלתי מוגבלת ביותר".
בתארה את ההשפעה השלילית למצב של היעדר דמוקרטיה, היא כתבה: "אולם עם דיכויים של החיים הפוליטיים בכל ארץ, הכרח הוא, שישותקו וילכו גם החיים הסובייטים. בלי בחירות כלליות, בלי חופש העיתונות והאסיפות ללא מעצור, בלי מלחמת-דעות חופשית גוועים החיים בכל מוסד ציבורי, הם נהפכים לחיים מדומים, והבירוקרטיה לבדה נשארת בהם כיסוד פעיל. אין מפלט ממבוך זה. החיים הציבוריים שוקעים לאט-לאט בתרדמה וכמה תריסים של דברי מפלגה שופעי מרץ ואידיאליזם בלי גבול שולטים ומדריכים...".
עוד הוסיפה: "חופש רק לתומכים בממשלה, לחברים של מפלגה אחת, יהיה מספרם גדול שיהיה, איננו חופש. החופש, הוא תמיד למי שחושב אחרת. ...החופש הפוליטי מאבד מיעילותו כאשר הוא הופך לפריבילגיה".

קטע מתוך מכתב שכתבה רוזה לוקסמבורג מכלאה בסוף ינואר 1917 ל-לואיזה קאוטסקי: "לוּלוּ האהובה!... כל הכותב לי, נאנח ונאנק גם הוא. אין לי דבר מגוחך מזה. כלום אינך משיגה שענוּת הכלל גדולה מכדי שניאנח עליה... בשעה שירעשו מוסדות עולם, מבקשת להשיג מה אירע ועל שום מה. ואם מילאתי חובתי, שוב, שלווה אני ולבי טוב עלי. התבטלות גמורה בפני קשיי היום אינה מובנת לי וכלל לא אוכל אותה. צאי וראי, כיצד למשל עמד גיתה בשלווה קרירה מעל לעניינים. העלי נא על דעתך, מה הוטל עליו לעבור בחייו: את המהפכה הצרפתית הגדולה, אשר מקרוב נראתה ודאי כמחזה היתולים עקוב מדם ונעדר תכלית לחלוטין, ואחריה החלה, מ-1793 ועד 1815, שרשרת רציפה של מלחמות ושוב נראה העולם כבית-משוגעים אשר שוּלח לחופשי. ובכמה שלווה, שיווי-משקל פנימי המשיך בחקירותיו על גלגולי הצמחים, בתורת הצבעים ועל אלפי עניינים. אינני דורשת כי תפייטי כ-גיתה, אך את תפיסת-החיים שלו - את האוניברסאליזם בהתעניינות, את ההרמוניה הפנימית יכול כל אדם לרכוש לו, או לפחות לשאוף אליה. ואם תרצי לומר: גיתה לא היה לוחם פוליטי, הרי דעתי היא שעל אחת כמה וכמה חייב הלוחם הפוליטי לעמוד מעל לעניינים, שאם לא כן ישקע בקטנות - אכן, משווה אני לנגדי לוחם בעל שיעור קומה...".

רוזה האמינה במהפכה באמצעים בלתי אלימים כמו שביתות ומרי אזרחי.
היא שוחררה מהמאסר בתחילת נובמבר 1918, במסגרת חנינה כללית שהעניק הקאנצלר, הנסיך מקס פון באדן, בימיו האחרונים של משטר הקייזר, בטרם הכרזתה של רפובליקת ויימאר.
בתקופה זו החלו הספרטקיסטית בניסיון ליצור מהפכה קומוניסטית בגרמניה לפי המודל שאותו ראו ברוסיה - מדינה שהובסה בקרב, התמוטטות בית המלוכה, ויצירת מועצות פועלים שיהפכו לגופי שלטון. הרפובליקה הצעירה נאבקה בניסיונות אלו, שכללו הפגנות ענק של פועלים וחיילים משוחררים.
על אף שרוזה סברה כי פעולות אלו הן מוקדמות מדי והרפתקניות, עמדה בין מנהיגי הפועלים, והייתה נושאת נאומים מדי יום.
נאומה האחרון ניתן בוועידת היסוד של המפלגה הקומוניסטית הגרמנית.

בתחילת ינואר 1919, פרצה התקוממות ספרטקיסטית. היא דוכאה בפקודת הנשיא פרידריך אברט ושר ההגנה גוסטב נוסקה הסוציאל-דמוקרטים בידי הצבא ומיליציית ה"פרייקורפס" - הגדודים החופשיים.
באמצע ינואר 1919, נתפסה רוזה לוקסמבורג יחד עם וילהלם פיק וקרל ליבקנכט ע"י חברי ארגון הפרייקור - ארגון ימני קיצוני של חיילים משוחררים; הם עונו ונרצחו. במשך מספר ימים לא נודע גורלם. מאהבה לאו יוגיכס, ניסה להתריע על היעלמותה, נעצר ונרצח. מספר שבועות לאחר מכן נמצאה גופתה צפה בנחל בלב פארק טירגארטן בברלין, שם ניצבת אנדרטה צנועה לזכרה. ככל הנראה, נחבטה בראשה בקת של רובה, ולאחר מכן נורתה בראשה. היא קבורה בבית הקברות המרכזי פרידריכספלדה.
בגרמניה המזרחית שהוקמה לאחר מלחמת העולם השנייה, נחשבה רוזה לוקסמבורג לגיבורה לאומית, ועל שמה נקראה כיכר ב-ברלין. לאחר איחוד גרמניה החליטה עיריית ברלין שלא לשנות את שם הכיכר.

יום שישי, 12 באוגוסט 2016

סוליקה סול חגואל



סוליקה סול חגואל (1817-1834) הייתה גיבורה יהודייה ממוצא מרוקאי שזכתה לפרסום לאחר הוצאתה להורג בעריפת ראש בהיותה בת 17, לאחר שהואשמה בהיותה מֻרְתַדּ (מי שעזב את דת האיסלם) למרות שלא התאסלמה כלל. מסופר עליה כי אמרה: "נולדתי כיהודייה ואמות כיהודייה". [1.21.11.0 דב נוי, דן בן-עמוס, אלן פרנקל (עמודים 87-94), ארכיון הסיפור העממי בישראל, 2006]
סוליקה חגואל נולדה בטנג'יר שבמרוקו ב-1817 להוריה חיים ושמחה חגואל, להם בן בשם יששכר. אביה היה סוחר ותלמיד חכם שעמד בראש חברותא בביתו, ובכך סייע לבתו לגבש את אמונתה היהודית ולשמור עליה. אמה הייתה עקרת בית.
סוליקה הצעירה הייתה יפת תואר עד מאוד. "כל כבודה בת מלך פנימה" נהג לומר לה אביה, "ככל שתמנעי לצאת מהבית אל הרחוב כך ייטב לכולנו". ואכן סוליקה, הנערה הצנועה, קיבלה את דברי אביה באהבה ונמנעה ככל האפשר מלצאת אל הרחוב.
באחד הימים, צרה גדולה התרחשה בבית משפחת חגואל. אחד מבני השכנים המוסלמים שהיה מעשירי העיר, ראה במקרה את סוליקה, וגמר אומר בנפשו שרק את הנערה הזאת יישא לאישה. אביו של הנער הגיע אל בית משפחת חגואל והודיע להם שאם בתם סוליקה לא תתאסלם כדי שתוכל להינשא לבנו, רע ומר יהיה גורלם. פחד ובהלה תקפו את המשפחה, עולם חשך עליהם. הם ידעו שאיומיו של המוסלמי העשיר אינם איומי סרק, ושום דבר לא ימנע ממנו לבצע את זממו. בני המשפחה החליטו להחביא את סוליקה בביתם של ידידים, ומיום ליום גבר פחדם מהצרה העומדת להתרחש עליהם. ואכן, לא עבר זמן רב, וחיילי המושל הגיעו לבית חגואל, ובידם פקודת מאסר נגד בתם סוליקה. "סוליקה ברחה מהבית", אמר האב לחיילים, "ואינני יודע היכן היא נמצאת". החיילים, שלא האמינו לדברי האב 'הפכו' את כל הבית בחפשם אחר הנערה, ומשלא מצאו אותה אסרו את האם שמחה כבת ערובה עד שתמצא הבת. דבר המאסר הגיע לאוזניה של סוליקה, ידיעה שלא נתנה לה מנוח. היא ידעה על תנאי המאסר הנוראיים של היהודים שנאסרו בפקודת המושל, ולא יכלה לתת מרגוע לנפשה על צערה וסבלה של אמה.
סוליקה החליטה להסגיר את עצמה לידי השלטון שבראשו עמד מושל אכזרי, ובלבד שאמה תשתחרר ממאסרה. לאחר שסוליקה הסגירה את עצמה, שוחררה האם, והנערה הובאה למשפט בפני השופטים המוסלמים.
העלילה שהעליל עליה המוסלמי העשיר הייתה, שסוליקה קיבלה על עצמה את הדת המוסלמית והתאסלמה כדת וכדין, ולאחר מעשה זה חזרה בה ושבה אל יהדותה. מעשה זה נחשב בעיני המוסלמים כחטא גדול, והברירה היחידה הנותרת בפני החוטא היא, לשוב לדת האסלאם או שיוצא להורג; וזו הברירה שעמדה בפני סוליקה.
בגאווה השיבה סוליקה לשופטים: "מעולם לא התאסלמתי, יהודייה הייתי, ויהודייה אשאר לעולם. לא המוות ואף לא העינויים ירתיעו אותי. מוכנה אני למות על קידוש השם ובלבד שלא להפנות עורף לאמונת אבותיי".
דבריה התקיפים של הנערה הצעירה, הדהימו את השופטים המוסלמים. הם לא שיערו בנפשם שהנערה תעדיף להיהרג ובלבד שלא לבגוד באמונתה. השופטים דחו את משפטה למועד אחר וסוליקה הוחזרה אל הכלא. גם בזמן מאסרה המשיכה סוליקה להתעקש שלא להמיר את דתה, וכן חרצו השופטים את גזר דינה - להיהרג בחרב. לשם כך הועברה לעיר פס - מקום מושבו של המלך, שם היו מוציאים להורג את הנידונים לאחר שהיה מאשר המלך בחתימת ידו את גזר הדין.
אחד מבני המלך שראה את הנערה, הבטיח לה עושר וכבוד אם רק תסכים להתאסלם ולהינשא לו. "כבוד מלכים ייפול בחלקך", אמר בן המלך דברי חנופה "לא אמנע ממך כל אשר תחפצי ואת תהפכי למלכת מרוקו". אך סוליקה בשלה, "אין הכסף והזהב, הכבוד והשלטון יכולים להשתוות בערכם לאמונה באלוהי האמת ובתורתו הקדושה, ושם דבר בעולם לא יפתה אותי לבגוד בעמי ובאמונתי", השיבה סוליקה בנחישות לבן המלך.
בן המלך ראה כי דבריו נופלים על אוזניים אטומות, על כן קרא אליו את רב העיר פס, וציווה עליו לדבר על לב הנערה שתסכים להמיר את דתה, כדי שתוכל להינשא לו. הוא גם רמז שאם הנערה תתמיד בעקשנותה, הוא יתנקם ביהודי מרוקו כולם.
השמועה על הנערה הנמצאת במאסר בארמון המלך ומתעקשת שלא להמיר את דתה, התפרסמה במהירות, ובכל מקום שוחחו האנשים על גבורתה ואומץ לבה של הנערה הצעירה.
רבה הישיש של פס הובא אל מקום מאסרה של סוליקה, ואמר לה: "הידוע לך כי גזרות קשות מרחפות על יהודי מרוקו, ובכוחך להציל הרבה יהודים?"
"כן", השיבה סוליקה "אף הנסיך הודיע לי זאת. בחפץ לב הייתי מוסרת את דמי ואת חיי כדי להציל את אחיי היהודים. אולם, לא אחטא לאלוהי, אפילו כדי להחיש ישועה למישהו. אמור נא לי כבוד הרב", הוסיפה סוליקה ושאלה "המותר לו ליהודי לרמוס את מצוות התורה, לבגוד בעמו ובאלוהיו כדי להביא תועלת למישהו?"
הרב הישיש היה גאה בלבו לנוכח אמונתה הזכה של בת ישראל זו, והשיב לה: "בתי היקרה, אסתר המלכה נישאה למלך אחשוורוש, וכפי שמסופר במגילת אסתר, ע"י כך באה ישועה גדולה לעם ישראל".
"כבוד הרב", השיבה סוליקה "אמנם נכון הדבר שאסתר נישאה לאחשוורוש, אולם אסתר לא נדרשה לבגוד בעמה ובאלוהי ישראל. הרי במגילת אסתר נאמר במפורש: 'לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה' ואילו אני..." אמרה סוליקה כשהיא פורצת בבכי קורע לב "נדרשת לבגוד בעמי ובאלוהי, הרי בן המלך דורש ממני להתאסלם. היה ולא אהיה..." קראה סוליקה בהתרגשות "מוכנה למות על קידוש השם, ולהישאר יהודייה".
עמידתה האיתנה של הנערה הצעירה ודבריה הנרגשים, הביאו את הרב לדמעות. הוא ברך את הנערה ויצא כלעומת שבא. גזר דינה של סוליקה נחרץ. היא קיבלה זאת בשוויון נפש ובשלווה גמורה, והכינה את עצמה לרגע בו תקדש שם שמים ברבים.
לפני הוצאתה להורג, שוב ניסה הנסיך לדבר על לבה. אולם סוליקה אטמה אוזניה כדי לא לשמוע את דבריו, ודחתה אותו מעליה בשאת נפש. חמתו של הנסיך היהיר בערה בו והוא ציווה לבצע מיד את גזר הדין.
הנערה סוליקה נגררה ע"י סוס ברחובות העיר, כאשר הדבר המסמר והמזעזע מכול היה שסוליקה תפרה עם מחטים את שמלתה לבשרה מחשש שמא יתגלה טפח מבשרה לעיניי הציבור. כך נגררה סוליקה עד אשר השיבה נשמתה לבורא.
סוליקה הובאה למנוחות עולמים בעיר פס ליד קברותיהם של שני צדיקים גדולים רבי יהודה בן עטר ורבי אבנר הצרפתי.
על מצבתה נכתב: "נערה בתולה שקידשה שם שמים ברבים ונהרגה על קידוש השם בעיר פס. זכותה תגן עלינו, אמן כן יהי רצון".

לפי היומן שפרסם רומרו, חגואל הייתה חברתה הטובה ושכנתה של מוסלמית אדוקה בשם טאהרה דה מסודי, שטענה כי הצליחה לשכנע את חגואל להמיר את דתה לאסלאם, דבר שנחשב למעשה צדיקות לפי האסכולה המאלכית.
לפי ישראל בן יוסף בנימין, נוסע יהודי שביקר במרוקו באמצע המאה ה-19, חגואל הייתה נערה יפהפייה ושכניה המוסלמים אמרו כי "זה חטא שפנינה כזאת נמצאת בחזקת היהודים, ויהיה זה פשע להותיר להם תכשיט כזה". [ישראל יוסף בנימין, ספר מסעי ישראל, עמודים 274-275]
חגואל הובאה בפני בית משפט והצטוותה לכרוע ברך בפני המושל המקומי, תוך התבססות על עדות בודדת וככל הנראה שקרית שהיא המירה את דתה לאסלאם. הפאשה המקומי הבטיח לה כי אם תתאסלם היא תזכה להגנה מפני הוריה, וכן למשי, זהב ונישואים לגבר צעיר ונאה. הפאשה גם אמר כי אם תסרב להמיר את דתה: "אני אעמיס עלייך שלשלאות... אני אדאג שבשרך ייתלש ע"י חיות פרא, את לא תראי את אור היום, את תמותי ברעב, ותסבלי את מלוא חומרת נקמתי ועלבוני, בכך שעוררת את זעמו של הנביא". [4.1.4.0 מבוסס על תרגום דבריו של רומרו לאנגלית]
חגואל ענתה לפאשה: "בסבלנות רבה אשא את משקל השלשלאות; אתן לצלעותיי להיקרע ע"י חיות פרא; אוותר לנצח על אור היום; אני אמות מרעב; וכאשר כל רשעי החיים יתקבצו עלי בגלל פקודותיך, אני אחייך לנוכח עלבונך, והכעס של הנביא שלך; כיוון שלא הוא, לא אתה יכולתם להתגבר על אישה חלשה! ברור לחלוטין כי עדן לא מבשר טובות לגיור אמונתך". [4.1.4.0 מבוסס על תרגום דבריו של רומרו לאנגלית]
בעקבות ההבטחה הזאת ציווה הפאשה להכניס את חגואל לתא חסר חלונות ואור, ולכרוך שלשלאות סביב צווארה, ידיה ורגליה. הוריה הנואשים ביקשו את עזרתו של סגן הקונסול הספרדי, דון חוסה ריקו. הוא אכן עשה כל שביכולתו על מנת להציל את חגואל, אך כל מאמציו היו לשווא. הפאשה החליט לשלוח את חגואל לעיר פס, ולתת לסולטאן להחליט על גורלה. התשלום על העברתה והוצאתה להורג הוטל על אביה, שאוים ב-500 מלקות ברגל אם לא יציית. בסופו של דבר שולמו ההוצאות ע"י דון חוסה ריקו, כיוון שאביה של חגואל לא יכל להרשות לעצמו מבחינה כלכלית.
לאחר ש-חגואל הגיעה לפס ניסו הסולטאן והנוגש הראשי שלו לשכנע אותה להתאסלם, ואף החכמים היהודים המקומיים. בנו של הסולטאן, שנדהם מיופייה של חגואל, ניסה גם הוא לשכנעה להתאסלם.
חגואל סירבה בתוקף. הסולטאן ציווה לערוף את ראשה בכיכר ציבורית בפס. רומרו תיאר את רגשות אזרחי פס ביום ההוצאה להורג: "המוּרִים, שהפנטיות הדתית שלהם לא ניתנת לתיאור, התכוננו בשמחה רבה לחזות באירוע המחריד... יהודי העיר... היו שרויים בצער עמוק; אך הם לא היו יכולים לעשות דבר כדי למנוע זאת".
ככל הנראה הורה הסולטאן לתליין לפצוע את חגואל לפני הנחתת המכה הקטלנית. הוא קיווה שהיא תיבהל ותסכים להתאסלם, אך חגואל סירבה. מילותיה האחרונות למענים שלה היו: "אל תעכבו אותי - ערפו את ראשי במכה אחת - כיוון שאמנם מתה אני, חפה מכל פשע, אך אלוהי אברהם ינקום את מותי".
הקהילה היהודית של פס הוכתה בתדהמה לנוכח סיפור חייה ומותה של חגואל, וערכה מגבית לצורך תשלום הוצאות החזרת שרידי גופתה וקבורתה.

לאחר מותה נודעה חגואל כ-"סול הצדיקה" בקרב היהודים וכ-"ללה סולייקה" (הגבירה הקדושה סולייקה) בקרב הערבים.
קברה הפך לאתר עלייה לרגל עבור יהודים ומוסלמים כאחד.
על מצבתה של חגואל יש אפיגרפיה בעברית ובצרפתית. הכתובת הצרפתית היא: "כאן נחה מדמואזל סוליקה חגואל, נולדה בטנג'יר ב-1817, סירבה להיכנס לאמונה האסלאמית. הערבים רצחו אותה ב-1834 בפס קרועה ממשפחתה. העולם כולו מתאבל על מותה".

קורבנה שימש השראה לציירים וסופרים. אחד מהתיעודים הידועים על פרשת מותה (המרטיריות של חגואל הצעירה, או הגיבורה העברית), נכתב ע"י אאוחניו מריה רומרו ופורסם לראשונה ב-1837, ובשנה שלאחר מכן יצאה לאור מהדורה נוספת.
סיפורה של חגואל היה הנושא של קינות יהודיות שנאמרו בליל תשעה באב, ציור משנת 1860 של הצייר אלפרד דאודנק, שיר אפי אחד, אופרה בת שלוש מערכות (האופרה חוברה בצרפתית ותורגמה לאנגלית וגרמנית), וכן אחד משיריה של הזמרת הצרפתייה פרנסואז אטלן.