יום ראשון, 30 באוקטובר 2016

קרוליין הרשל - אסטרונומית גרמנייה אנגלייה יהודייה - המאה ה-19



קרוליין לוקרציה הרשל, נולדה בהאנובר בשנת 1750. אביה, יצחק הרשל, היה מוזיקאי, וכל ילדיו קיבלו חינוך מוזיקלי. אייזיק/יצחק היה יהודי, אך דתה של אשתו אינה וודאית. שם משפחתה, מוריצן, היה חלופה נפוצה באותו זמן ל-בן משה - בקרב יהודים מתבוללים.
קרוליין הייתה קרובה במיוחד לאחיה, ויליאם, שהיה מבוגר ממנה ב-12 שנים. הוא עבר להתגורר באנגליה בשנת 1766. לאחר מות אביהם הוא שכנע את אמם ואחיהם לאפשר לאחותו להצטרף אליו באנגליה.
באותה תקופה היה ויליאם נגן עוגב ומורה למוזיקה בעיר באת' בדרום אנגליה. קרוליין למדה אצלו שירה, והופיעה כזמרת וכסולנית במופעים עליהם ניצח. היא קיבלה הזמנה להשתתף כסולנית בפסטיבל ברמינגהם, אך סירבה להזמנה זו, ובכך ויתרה על קריירה מוזיקלית עצמאית.
באותה תקופה ויליאם היה כבר עסוק בתחביבו, אסטרונומיה, שהפך אחרי כן למקצועו העיקרי. הוא שיתף את אחותו קרוליין בידע שרכש, ובמהרה נדבקה ממנו בהתלהבותו. היא סייעה לו בבניית טלסקופים, תחום שבו הצטיין, ובעריכת תצפיות באמצעותם. עם הזמן הוא בנה לה שני טלסקופים משלה, וכאשר הוא לא היה זקוק לסיועה, היא ערכה תצפיות משלה.
תגליותיה כללו, בין השנים 1783-1797, גלקסיית לווין [היא גלקסיה המקיפה גלקסיה גדולה ממנה בהשפעת כוח הכבידה] גלקסיית אנדרומדה [היא גלקסיה ספירלית בהירה והיא הקרובה ביותר לגלקסיה שלנו (ישנן גלקסיות ננסיות לווייניות של שביל החלב, הקרובות יותר מאנדרומדה), שביל החלב. אנדרומדה היא הגלקסיה הגדולה היחידה שניתן לראות מכדור הארץ בעין בלתי-מזוינת והיא גם העצם המרוחק ביותר כ-2.5 מיליוני שנות אור שניתן לראות ללא ציוד עזר. גלקסיית אנדרומדה נקראת על שם קבוצת הכוכבים אנדרומדה שבתחומה היא נמצאת] (התברר לאחר מכן שזו התגלתה בנפרד ע"י האסטרונום הצרפתי שארל מסייה), ו-8 כוכבי שביט, מתוכם 5 שאין ספק שגילתה אותם ראשונה.
החל משנת 1787, קיבלה קרוליין הרשל קצבה משלה מארמון המלוכה, בתפקידה כסייעת לאחיה. הקצבה, בסך 50 לירות שטרלינג, ניתנה לה באופן רשמי ע"י המלכה, שארלוט אשתו של ג'ורג' השלישי.
קרוליין הרשל ערכה כרטסת ובו רשימה של כל גופי השמיים שהיו ידועים עד אז. הקטלוג התבסס על רשימה של ג'ון פלמסטיד, שהיה בשימוש באותה תקופה, והוסיפה לו רשימת תצפיות של כוכבים שנכללו בו, רשימה של טעויות, וכן גם רשימה של מאות כוכבים שלא הופיעו בכרטסת המקורית.
הקטלוג של קרוליין הרשל יצא לאור בשנת 1798 ע"י החברה המלכותית.
לאחר מות אחיה, בשנת 1822, חזרה קרוליין להאנובר עיר הולדתה. שם, המשיכה בעבודתה המדעית, אישררה את תצפיותיו של אחיה, וערכה כרטסת של ערפיליות [ערפילית - היא ענן בין-כוכבי של גז ואבק. המונח "ערפילית" שימש במקור כשם לקבוצה של עצמים שמימיים, אשר כללה, בין השאר, גם גלקסיות, אך כיום זה לא מקובל], לשימושו של בן-אחיה, ג'ון.
קרוליין הרשל, נפטרה בשנת 1848, בגיל 98, ונקברה בהאנובר.

תארי כבוד
קרוליין קיבלה מדליית זהב של החברה המלכותית לאסטרונומיה על עבודתה (כבוד לו לא זכתה אף אישה אחרת עד שנת 1996).
בשנת 1835, היא נבחרה לחברת כבוד באגודה האסטרונומית המלכותית, ביחד עם מרי סומרוויל. הן היו שתי הנשים הראשונות שזכו בכבוד זה.
בשנת 1838, נבחרה לאקדמיה הלאומית האירית.
בשנת 1846, בגיל 96, קיבלה מדליית זהב עבור שירותה ממלך פרוסיה.
כמו כן, נקראו על שמה, פרט לשביט שגילתה, גם אסטרואיד [הוא גוף קטן במערכת השמש הנמצא במסלול סביב השמש] - 281 לוצרטיה, וגם מכתש על הירח - מכתש ק. הרשל.
ב-16 במרץ 2016, בחרו בגוגל לציין 266 שנים להולדתה של קרוליין הרשל. באותו יום שונה סמליל דף הבית של האתר בחלק ממדינות העולם לשרבוט גוגל המציג את דמותה של קרוליין צופה בכוכבי שביט מבעד לטלסקופ. [הסבר על ה"דודל" (שרבוט גוגל) שהכינה גוגל לציון 266 שנים להולדתה של קרוליין הרשל, באנגלית]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה